Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej

Kontrast

Kontrast

Zmień język

Rozmowa z Anną Jęczeń, pracownikiem punktu informacji Portu Lotniczego Lublin SA.

18Cze
2015
Rozmowa z Anną Jęczeń, pracownikiem punktu informacji Portu Lotniczego Lublin SA.
18-06-2015

Pracowników punktu informacji na lotnisku widzimy codziennie. W centralnym punkcie terminalu znajduje się biała „wyspa”, którą na lotnisku żartobliwie nazywa się „wanną”. To właśnie w tym miejscu osoby odpowiedzialne za prawidłowe informowanie podróżnych spędzają każdy dzień. Na czym dokładnie polega ich praca i co robią? Sprawdźmy! O pracy w informacji lotniskowej opowiada Anna Jęczeń.

 

Jakie są główne zadania pracownika punktu informacji lotniskowej?

 

Przede wszystkim jest to udzielanie informacji pasażerom i klientom Portu Lotniczego Lublin, dotyczących ruchu lotniczego oraz bieżącej sytuacji jaka panuje w terminalu. Jesteśmy cały czas na lotnisku, dlatego mamy bezpośredni kontakt z ludźmi. Dostajemy też bardzo dużo pytań od osób,  które dopiero planują podróż z naszego lotniska, drogą mailową lub telefoniczną. Codziennie korzystamy także z systemu audio i sytemu radiowego, przekazując bieżące informacje, dotyczące aktualnych lotów lub ewentualnych przekierowań. Wszystkie zapowiedzi, które można usłyszeć w terminalu, a także komunikaty, które można zobaczyć na tablicach odlotów, powstają za naszym pośrednictwem. Do naszych obowiązków należy również obsługa parkingu i rozliczanie opłat za parkowanie. W zeszłym sezonie letnim zajmowaliśmy się także  rezerwacją i zakupem biletów dla pasażerów, którzy chcieli podróżować z liniami lotniczymi Carpatair.

 

Najczęściej jesteście pierwszą linią kontaktu dla podróżnych, więc można powiedzieć, że musicie mieć oczy i uszy otwarte?

 

Tak, naszym zadaniem jest jak najpełniejsze poinformowanie podróżnych. Musimy na bieżąco wiedzieć co dzieje się w terminalu oraz znać szczegóły rejsów, które odbywają się w danym dniu na naszym lotnisku. W codziennej pracy wykorzystujemy programy informatyczne, które umożliwiają nam sprawdzenie aktualnego statusu lotów. Współpracujemy także ze wszystkimi służbami na lotnisku: ze Służbą Celną, ze Strażą Graniczną oraz Służbą Ochrony Lotniska. handlingiem, z pracownikami stanowisk „check-in”. To pozwala nam zawsze na przekazanie sprawdzonych i aktualnych informacji.

 

Czego najczęściej dotyczą pytania pasażerów?

 

Najwięcej pytań pojawia się, kiedy mamy do czynienia z nieplanowanymi sytuacjami, takimi jak przekierowanie lotu bądź jego odwołanie. Pasażerowie oraz osoby, które czekają na lotnisku na swoich bliskich chcą niemalże natychmiast wiedzieć, gdzie wyląduje przekierowany samolot lub co dalej będzie się działo z pasażerami. Niestety, bardzo często zdarza się, że na konkretne, potwierdzone informacje musimy poczekać nieco dłużej, dlatego na pytania nie możemy odpowiedzieć od razu. Nie wynika to z naszej niewiedzy czy też niechęci, a jedynie z procedur i konieczności sprawdzenia wielu informacji. Niestety, takie sytuacje niekiedy wywołują zdenerwowanie wśród pasażerów i osób im towarzyszącym. Powinniśmy pamiętać, że to linia lotnicza podejmuje decyzje dotyczące konkretnych rejsów, a my informujemy o tym jak najszybciej jest to możliwe. Zawsze staramy się, aby pasażerowie wiedzieli o wszystkim na bieżąco.

 

Zajmujecie się  tylko obsługą pasażerów, którzy są w terminalu czy także obsługą pasażerów, którzy znajdują się w hali odlotów?

 

Obsługujemy także pasażerów, którzy przeszli już odprawę i oczekują na lot w strefie odlotów Schengen. Dotyczy to osób, którzy chcą skorzystać z salonu VIP, czyli Business Executive Lounge, zwanego przez nas potocznie BEL-em.  Salon otwarty jest 7 dni w tygodniu między 8.00 a 22.00. Jeśli pasażerowie zgłoszą taką potrzebę oraz uiszczą odpowiednią opłatę, to mogą oczekiwać tam na odlot samolotu. Jest to komfortowe pomieszczenie, w którym pasażerowie mają okazję odpocząć i zjeść przed podróżą. BEL jest też często wybierany przez pasażerów, którzy podróżują w sprawach służbowych, czy też biznesowych i chcą w ciszy i spokoju popracować.

 

Jakie cechy powinna mieć, osoba, która pracuje w punkcie informacji lotniskowej?

 

Na pewno powinna być otwarta, empatyczna i komunikatywna. To praca, która polega na stałym kontakcie z ludźmi, dlatego pozytywne nastawienie do świata i innych jest bardzo ważne i znacznie ułatwia codzienne obowiązki. Z drugiej strony jednak, bywają sytuacje w których na pewno trzeba wykazać się asertywnością i opanowaniem. Zwłaszcza jeśli są to niezapowiedziane sytuacje, jak przekierowanie samolotu lub odwołany lot.

 

Powrót